Ratkaisukeskeisyys ja valmentava työote

Ongelmista ratkaisuihin

Perinteisesti ammatillisessa auttamisessa ajattelun lähtökohtana on ollut pyrkimys ymmärtää, että mistä ihmisten ongelmat johtuvat. Tällöin on mietitty, mitkä ovat syyt käsillä olevaan ongelmaan. Monesti selitysten hakeminen kuitenkin muuttuu syytöksiksi -kenenkään sitä tahtomatta. Syyllistävät selitykset muodostuvat helposti pulmallisiksi sen vuoksi, että ne johtavat väistämättä pattitilanteeseen.

Ratkaisukeskeinen vuorovaikutus rakentuu siten, että käytetään ajattelumalleja, jotka koetaan rohkaisevina, toiveikkuutta, luovuutta ja yhteistyötä lisäävinä. Ratkaisukeskeisten kysymys – ja keskustelutapojen sekä arvostavan vuorovaikutuksen avulla saadaan keskustelukumppaneiden toiveita ja tarpeita esiin. Näin ollen erilaisia vuorovaikutuksen pulmia voidaan oppia ratkomaan rakentavasti.

Valmentava työote niin työyhteisön sisällä kuin asiakkaillekin tarkoittaa sitä, että opimme kysymään voimauttavia kysymyksiä suoran neuvomisen sijaan. Valmentavalla työotteella muutumme vastausautomaateista oivalluttajiksi. Työntekijä on kiinnostunut kuulemaan työkaverin ja asiakkaan ajatuksia. Hän kysyy ja kuuntelee suoran neuvomisen sijaan. Valmentava työote vaatii työntekijältä rohkeutta luottaa siihen, että ihmisellä on jo kaikki ne voimavarat, jotka hän tarvitsee kulloisessakin tilanteessa.

Työyhteisöjen kehittämispäivillä olen puhunut esimerkiksi seuraavista aiheista:

  • Ratkaisukeskeisyys asiakastyössä. Käytännön työkaluja vuorovaikutustilanteiden parantamiseen.
  • Valmentava työote ja sen hyödyt.
  • Työyhteisön vahvuuksien tutkiminen ja mitä hyötyä vahvuuksien tuntemisella on.
  • Työnilon etsiminen esimerkiksi voimaannuttavan valokuvauksen avulla.
  • Haastavat asiakastilanteet ja arvostava vuorovaikutus.

Hyötyisikö työyhteisösi koulutuksesta? Otathan yhteyttä niin keskustellaan lisää.

Mainitse RealCare